Spalanie mazutu
Skuteczność spalania mazutu uzależniona jest od stopnia lepkości i sposobu rozpylenia. Najistotniejsza jest wielkość rozpylonych kropel - im są mniejsze, tym łatwiej je spalić. Płomień spalanego mazutu charakteryzuje się odmiennymi parametrami niż płomień ze spalania oleju lekkiego czy gazu. Temperatura płomienia mazutu jest niższa w pierwszej fazie spalania (900-1100°C) a wyższa w końcowej (1100-1400°C).
Spalanie mazutu połączone jest z tworzeniem się koksowej pozostałości, której dopalanie przebiega znacznie wolniej niż spalanie par mazutu. Ilość i wielkość koksowych pozostałości (cząstki o kulistym kształcie), które określają również długość gorącej strefy dopalenia (długość paleniska) zależą od wielkości kropel spalanego mazutu Rozpylenie mazutu do kropel poniżej 25 µm i spalanie w palenisku o odpowiednich wymiarach umożliwia całkowite dopalenie bez emisji cząstek koksowych.